
Soviet Active Measures
September 1983

United States Department of State
Bureau of Public Affairs
Washington, D.C.

Special
Report No. 110

This report, based on unclassified
sources, describes �active measures� that
have come to light since publication of
Special Report No. 101 in July 1982. The
Soviet Union employs the term �active
measures� (a direct translation from the
Russian aktivnyye meropriyatiya) to
cover a broad range of deceptive tech-
niques�such as use offront groups,
media manipulation, disinformation,
forgeries, and agents of influence�to
promote Soviet foreign policy goals and
to undercut the position of Soviet op-
ponents. The active measures discussed
in this report are necessarily limited to
those that have been publicly exposed.

These often clandestine efforts by the
Soviets and their surrogates to influence
political and public opinion in the non-
communist world have grown in boldness
and intensity, reflecting what appears to
be increased use of active measures as a
policy instrument by the Soviets and
their allies. The principal target of
Soviet active measures continues to be
the NATO decision to deploy
intermediate-range nuclear forces (INF)
in Western Europe. Other active
measures aimed against Europe involve
the Polish Solidarity movement and the
effort to discredit a possible Bulgarian
connection in the attempt to assassinate
Pope John Paul.

In Africa, active measures alleged
U.S. interfere-nee in the internal affairs

of different countries and implied close
military cooperation between the United
States and South Africa. In Nigeria,
Ambassador Pickering was accused of
directing a political assassination plot.
In Ghana, Ambassador Smith was
charged with organizing a coup attempt.
Disinformation efforts used forged
documents as �evidence� of military links
between Washington and Pretoria
despite the U.S. embargo on military
sales to South Africa.

In the Middle East, active measures
have tried to suggest U.S. collusion with
Israel in the invasion of Lebanon and
American animosity toward Islamic
groups. In South Asia, the most striking
active measure was the forged
Kirkpatrick speech with its claim that
the United States was in favor of
�balkanizing� India.

In Latin America, where Cuba func-
tions as the main Soviet surrogate, front
groups have been the primary active
measures vehicle. The fronts have been
busy trying to generate international
support for the Sandinista regime in
Nicaragua and the Farabundo Marti
National Liberation Front (FMLN) in
El Salvador and to increase opposition
to U.S. policy toward Central America.

In East Asia, the Soviets used front
groups and disinformation campaigns in
an effort to deflect the damage to the
Soviet image from the use by Moscow
and its surrogates of chemical weapons
in Afghanistan, Laos, and Kampuchea.
In addition, revelations of former KGB
Major Stanislav Levchenko spotlighted

HIGHLIGHTS OF MAJOR
ACTIVE MEASURES

July 1983. Two fake U.S. Embassy
Rome telegrams depict press coverage of the
possible �Bulgarian connection� in the
assassination attempt against the Pope as a
U.S.-orchestrated campaign.

June 1983. The triennial gathering of the
major Soviet front group, the World Peace
Council, meets in Prague and makes opposi-
tion to INF deployment its main target.

April 1983. A forged U.S. Embassy
Lagos document has Ambassador Thomas
Pickering ordering the assassination of a
principal Nigerian presidential candidate in
�Operation Headache.�

April 1983. The Swiss expel the cor-
respondent of Novosti, the Soviet news agen-
cy, for �unacceptable interference in internal
Swiss affairs,� including funneling of funds
and guidance to elements of the Swiss peace
movement.

March 1983. Ghana, relying on a forged
West German document, accuses the United
States of plotting to overthrow the Rawlings
government.

February 1983. A fake speech by UN
Ambassador Jeane Kirkpatrick on U.S. policy
toward the Third World surfaces in India and
is reprinted in communist media in the Soviet
Union, Nicaragua, and elsewhere.

extensive Soviet active measures in
Japan.

The First Directorate of the KGB has
responsibility for developing and im-
plementing active measures. The Interna-



2

tional Department of the Central Com-
mittee of the Communist Party of the
Soviet Union participates in active
measures, especially when these involve
front groups and foreign communist par-
ties. The International Information
Department also may assist. At times it
is difficult to ascertain if a particular
active measure is implemented by the
Soviets or a surrogate intelligence serv-
ice. However, the distinction is hardly
significant given the close collaboration
between the KGB and its sister services.

EUROPE

The Peace Movement

World Peace Assembly.  Every 3
years, the World Peace Council (WPC),
the major Soviet front organization,
holds a world peace assembly. This
year�s meeting in Prague, June 21-26,
faithfully echoed the Soviet line. The
session focused on opposing NATO
deployment of U.S. intermediate-range
nuclear forces (INF) in Western Europe
as its main goal. At the same time, the
Czechoslovak hosts made certain there
was no criticism of Soviet SS-20 missile
deployment.

Earlier efforts by noncommunist
peace groups to equate the SS-20s with
the NATO missiles drew strong criticism
from Yuriy Zhukov, chairman of the
Soviet Peace Committee, alienating
some West European peace groups from
the WPC. The problem was further ag-
gravated when a demonstration of some
300 young people in downtown Prague
for �peace and freedom for a nations�
was quickly suppressed by Czechoslovak
police. Inside the conference hall,
several representatives of the West
German Greens Party walked out in pro-
test over suppression of the demonstra-
tion and the refusal of the Czechoslovak
hosts to permit them to meet with
members of the Charter �77 dissident
group.

Espionage and the Norwegian
Peace Movement. On June 22, 1983,
Assistant Soviet Military Attache
Vladimir Zagrebnev was expelled from
Norway. The Oslo press reported that,
in addition to engaging in espionage ac-
tivities, Zagrebnev had been trying to
gain influence with the Norwegian peace
movement.

Novosti Interferes With Internal
Swiss Affairs. On April 29, 1983 , the
Swiss Government announced the expul-
sion of Alexei Dumov, the correspondent

of Novosti, the Soviet news agency, and
the closing of the Novosti office in Bern
for �serious interference in Swiss inter-
nal affairs.� A few days later, Leonid
Ovchinnikov, the KGB officer who was
reportedly supervising Dumov�s political
and media influence operations, was also
expelled. Ovchinnikov was serving osten-
sibly as a first secretary in the Soviet
mission in Geneva. According to Swiss
authorities, the Novosti correspondent�s
activities included:

• Involvement in the December 5,
1981 Bern peace demonstration;

• Involvement in the Swiss Appeal
for Peace and Against Nuclear War,

• Close cooperation with an activist
youth group that became engaged in
paramilitary training and took part in a
violent demonstration in Bern;

• Encouragement of Swiss citizens
to refuse compulsory military service;

• Help to organize a demonstration
in the Swiss parliament in 1982; and

• Circulation of reports that falsely
implicated Swiss intelligence in the
death of Leonid Pantchenko, a Soviet
delegate to an international coffee con-
ference in Geneva, who died of natural
causes there in April 1980.

Dutch Report on Efforts To In-
fluence the Peace Movement. On
November 6 and 13, 1982, the Amster-
dam daily, De Telegraaf, reported on
analyses by Netherlands intelligence of

Pace e Guerra, July 21, 1983

Soviet and East European efforts to in-
fluence the Dutch peace movement. In
the November 6 article, De Telegraaf
spoke of �clear proof of Soviet involve-
ment� and of close cooperation between
the Dutch Communist Party and the In-
ternational Department of Soviet
Communist Party in the campaign
against the NATO nuclear weapons. The
November 13 article stated, �The Soviet
authorities are still actively influencing
the Netherlands debate on NATO
nuclear weapons modernization.�

De Telegraaf stated that a key in-
dividual in the Soviet effort was Anatoli
Popov, who headed a Soviet delegation
to Holland for talks on the peace move-
ment in January 1982 and was an of-
ficial of the International Department
the Soviet Communist Party. De
Telegraaf noted that Popov had been ex-
pelled from Holland in 1961, when he
fought with Dutch military police trying
to protect a Soviet asylum seeker. At
the time he was second secretary and
press attache.

The Assassination Attempt
Against Pope John Paul

In an apparent effort to discredit a
possible Bulgarian connection in the
papal assassination attempt, a Rome
leftwing newsweekly, Pace e Guerra,
published two fabricated U.S. Embassy
telegrams in its July 21, 1983 edition.



3

The first forgery, dated August 28,
1982, proposed a large-scale disinforma-
tion effort�in cooperation with Italian
intelligence and friendly members of the
Socialist Party�to implicate the
Bulgarians and the Soviets in the papal
assassination attempt. The second, dated
December 6, 1982, judged the campaign
a success. The bogus telegram claimed:
�The European media have enthusias-
tically developed themes on the lines an-
ticipated: that the gunman was directed
by the Bulgarian secret police; that the
Bulgarians are under the total control of
the KGB; that the KGB was headed at
the time by the present Soviet leader.�

The newsweekly, which has close
links with the Democratic Party of Pro-
letarian Unity (PDUP), attributed the
documents to reliable but anonymous
sources. Its charges were echoed by two
PDUP members of parliament, who had
been elected on a joint list with the
Italian Communist Party. The American
Embassy promptly branded the cables as
forgeries and pointed out serious errors
in cable format. The fabrication ap-
parently was designed to provide �credi-
ble evidence� for Soviet media allega-
tions that the United States had or-
chestrated the arrest of the Bulgarian
intelligence officer Antonov as part of
an effort to blame the Soviets and
Bulgarians for the papal assassination
attempt.

Events in Poland

Forged AFL-CIO Letter. On
March 31, 1983, a forged letter from
AFL-CIO official Irving Brown to an
Italian labor official, Luigi Scricciolo,
surfaced in the provincial Sicilian week-
ly, Sette Giomo. A cousin of one of the
Red Brigade kidnapers of General
Dozier, Scricciolo was taken into custody
during the Dozier investigation. He then
admitted that he had been working as
an agent for Bulgarian intelligence. The
fake letter suggested that Scricciolo was
a CIA agent funneling funds clandestine-
ly from the AFL-CIO to the Polish
trade union Solidarity. The forgery�s
purpose was presumably to undermine
the credibility of Scricciolo�s testimony
about Bulgarian intelligence activities
and to suggest secret links between
Solidarity and the CIA,

Fake National Security Council
Memorandum. The February 7, 1983
issue of Tiempo, a Madrid newsweekly,
published extracts from a forged 1978
National Security Council memorandum
on Poland from Zbigniew Brzezinski to
President Carter. The memorandum
identified Poland as �the weakest link in

Forged Project Democracy Telegram (left)
and AFL-CIO Letter (right)

the chain of Soviet domination of
Eastern Europe� and proposed a de-
stabilization policy involving �politicians,
diplomats, labor unions, the mass media
and covert activity.� The State Depart-
ment denounced the document as a
forgery. Dr. Brzezinski sent a personal
letter denying the authenticity of the
document to Tiempo, which published
the letter in its May 16, 1983 edition.
The presumed aim of the forgery was to
suggest, in line with Soviet propaganda,
that the United States was responsible
for the troubles in Poland.

Project Democracy

In January 1983 a forged State Depart-
ment telegram number 249222 dealing
with the implementation of President
Reagan�s democracy initiative, circulated
in Austria. The fabricated document
referred to using the CIA �for training
and sending to their countries of origin
activist emigres who have hitherto kept
themselves out of the limelight.� The
fake cable also called for efforts in allied
countries to eliminate �communist par-
ties and parties whose programs are
alien to our ideals.� Friendly govern-
ments were not to be informed of these
measures �under any circumstances.�



4

This active measure mirrored public
Soviet criticism of the democracy initia-
tive. The real State Department
telegram number 249222 provided ad-
vice to the American Consulate General
in Shanghai on a visa case.

Problems With NATO

NATO Violates Swedish Neutrali-
ty? On November 2, 1982, a Swedish
communist paper, Proletarian, carried a
distorted news report that a consign-
ment of NATO armored personnel car-
riers (APCs) had transited Goteborg en
route to Norway in violation of Swedish
neutrality. A concerted effort followed
to ensure that noncommunist media
were aware of this story. Initially suc-
cessful, this attempt resulted in other
Swedish media repeating the alleged
violation of Swedish neutrality as
straight news, and, in turn, this was
replayed by Soviet media.

The Swedish Foreign Ministry then
issued a denial, clarifying that the
shipment�in fact, of Norwegian, not
NATO, APCs-was entirely consistent
with Swedish neutrality. The apparent
goal of this effort was to divert atten-
tion in Sweden from the controversy
over the discovery of an unidentified
submarine, presumed to be Soviet, in
Swedish territorial waters at the time.

Mediterranean Air Safety. In July
1982, while the United States and Italy
were engaged in talks regarding
Mediterranean air safety, a fake U.S.
military document surfaced in Rome.
The memo stated that, contrary to what
U.S. authorities were telling their Italian
counterparts, NATO air activities posed
a safety hazard. The U.S. Embassy in
Rome immediately denounced the docu-
ment as a fabrication, and a July 23,
1982 report by ANSA, the Italian news
agency, labeled it a communist disinfor-
mation effort.

AFRICA

Assassination Plot in Nigeria

On April 13, 1983, the two major opposi-
tion party newspapers in Ibadan,
Nigeria, the Nigerian Tribune and the
Daily Sketch, headlined charges that
Ambassador Thomas Pickering had
ordered the assassination of two promi-
nent Unity Party of Nigeria figures,
Chief Awolowo, the party�s presidential
candidate, and his colleague Chief
Abiola. To substantiate these charges,
the papers published a forged document
purporting to be an internal U.S. Em-

bassy memorandum recommending the
assassination. It stated: �Chief Abiola
has outlived his usefulness to our serv-
ice . . . his flirtation with the opposition
led by Obafemi Awolowo exemplifies the
need to go ahead with operations Heart-
burn and Headache to solve the problem
of these two personalities. . . . The
Department must be well briefed on
these wet affairs. . . .� The memo en-
visaged establishing �a friendly military
government� after purging the present
�corrupt� regime.

The United States immediately de-
nounced the document as a fake and the
stories based on it as false. KGB author-
ship was suggested by the use of the
term �wet affairs��a direct translation
of the term in standard Soviet intelli-
gence lexicon to refer to assassinations.
Despite U.S. denials, the story gained
some credence in Nigeria, and press
wire services circulated it elsewhere in
African countries. Soviet and Czech
media quickly replayed the report. Rude

Peoples�s Daily Graphic, April 1, 1983



5

Pravo carried the deception further, in-
correctly suggesting that the Nigerian
Government had made the allegation
when in fact the charges originated in
the Nigerian Tribune and the Daily
Sketch.

Overthrow of the Ghanaian
Government

On March 31, 1983, Kojo Tsikata,
Special Adviser to the Provisional Na-
tional Defense Council, called a press
conference to charge the U.S. Embassy
in Accra with trying to overthrow the
Rawlings government. As �proof,�
Tsikata produced a copy of an alleged
West German Embassy report informing
Bonn that Ambassador Thomas Smith
was dissatisfied with his CIA staffers.
The document has Smith saying that the
staffers �will only prove themselves if
they achieve basic changes in the coun-
try and succeed in overthrowing Rawl-
ings.� The next day, the People�s Daily
Graphic, a government-owned paper,
reported the story as authentic and
displayed a photocopy of the document.

The West German Government
called the report a fabrication on
April 2, and the U.S. Government issued
a sharp protest to the Ghanaian Govern-
ment. Although Ghana eventually ac-
cepted the fact that the report was a
forgery, the incident had an immediate,
damaging impact on U.S.-Ghanaian rela-
tions by creating the false impression
that the United States was supporting
Rawling�s opponents.

Relations Between the United States
and South Africa

Northrop Sales Letter. The
November 17, 1982 Jeune Afrique, an in-
fluential French-language newsweekly
published in Paris and widely read in
Francophone Africa, reported that
despite the U.S. embargo on arms sales
to South Africa, Northrop Aviation was
offering to sell South Africa its new
Tigershark fighter. To �prove� the point,
Jeune Afrique published a picture of a
letter ostensibly sent by Northrop�s vice
president for marketing to the com-
mander of the South African Air Force.
When Northrop called the letter a fake,
Jeune Afrique ran a new story on
January 19, 1983, suggesting that the
denial was untrue and the original letter
was authentic.

In this case, the perpetrator of the
active measure apparently obtained a
copy of a genuine letter that Northrop
had routinely sent to many countries,

but not to South Africa, and simply
typed in the South African addressee.
The purpose of this active measure was
to suggest that the U.S. embargo on
military sales to South Africa was a
sham.

Cruise Missiles in Africa. A false
report that the United States and Israel
would be testing and later deploying
Tomahawk cruise missiles in South
Africa first appeared in Mozambique�s
Noticias on November 29, 1982. Since
then East German, Bulgarian, and
Soviet media have repeated the story. It
has also been reported in the Ethiopian,
Zambian, Seychelles, and Angolan press.

Aviation Personnel International
Letter. The Herald of Zimbabwe of June
5, 1982 and several other African papers
reported that U.S. helicopter pilots ex-
perienced in jungle warfare were work-
ing with South Africa. This was based
on a fake letter to the South African Air
Force from Aviation Personnel Interna-
tional of New Orleans, a company
specializing in the placement of pilots.
The company has provided an affidavit
stating that it had no dealings with
South Africa and assumes that the

author of the forgery obtained a com-
pany form letter and substituted its own
text. The letter�s terminology suggests
that the author was a Soviet. It stated
that the proposal had the approval of
�competent bodies� of the U.S. Govern-
ment. The term would not be used in
this fashion in American bureaucratic
jargon, but in Russian, it is used to refer
to official government or party organs.

Letter to Ambassador Kirkpatrick.
The November 5, 1982, New Statesman,
the prominent British newsweekly,
printed as factual a fake letter to Am-
bassador Jeane Kirkpatrick from the
newly arrived press counselor of the
Embassy of South Africa in Wash-
ington, D.C. The letter conveyed his per-
sonal greetings and also those of the
chief of South African intelligence.
Although the press spokesman of  the
U.S. Mission to the United Nations im-
mediately branded the letter as a
fabrication, the New Statesman
reiterated its belief in the document�s
authenticity in its December 3, 1982 edi-
tion. The active measure�s purpose, like
the one noted above, was to provide
�evidence� of close, U.S.-South African
ties.

New Statesman , December 3, 1982



6

American Blacks and Links to Africa

A forged Carter Administration docu-
ment on Africa, which first appeared in
1980, suggested U.S. anxiety about the
links between U.S. blacks and black
Africans. It previously had surfaced a
number of times, first in the United
States in September 1980 when
presidential press secretary Jody Powell
denounced it as a forgery. Nonetheless,
it reappeared in March 1983 in the
Nigeria Standard and in April 1983 in
the Upper Volta press.

NEAR EAST AND SOUTH ASIA

U.S. Cooperation With
Israel on Lebanon

Communist Fronts. Shortly after
the Israeli invasion of Lebanon, Soviet
front machinery launched a major cam-
paign to link the United States with the
Israeli action. In July 1982 the World
Peace Council held a special meeting on
Lebanon in Geneva. In August the
Soviets called for the creation of an in-
ternational commission to investigate
alleged Israeli �crimes� in Lebanon.
Committees of solidarity with the
Palestinians appeared in a number of
countries. The lead, however, was taken
by local communists rather than Pales-
tinian Arabs. Throughout the summer of
1982, there was a spate of demonstra-
tions in Canada, Europe, and Latin
America on the Lebanon issue. Once
more the lead groups appeared to be
communist fronts rather than genuine
Arab organizations.

Soviet Broadcasts. Moscow�s
Arabic-language broadcasts on Radio
Peace and Progress during the same
period sought to exploit Arab sen-
sitivities over Lebanon and the Palestin-
ians. For example, a July 7, 1982
broadcast voiced a typical theme that
the invasion had been planned long in
advance by the United States and its
�Zionist clique.� A July 18 broadcast
charged that the U.S. �military-
industrial complex� was selling the
�Zionist aggressors� the most modern
�weapons of destruction� to perpetrate a
�bloody massacre� in Lebanon.

Downstream Operations Memoran-
dum. In the fall of 1982, �Downstream
Operations,� a forged U.S. Department
of Defense document purporting to be a
memo signed by National Security Coun-
cil Middle East specialist Geoffrey
Kemp, circulated in a number of Arab
countries and within Arab communities
in Europe. The document suggested that
the United States had prior knowledge
of, and had given prior approval to, the
Israeli invasion of Lebanon.

Clandestine Radio Broadcasts on Iran

Since February 1983, the Soviet Union�s
clandestine National Voice of Iran
(NVOI), broadcasting from Baku in the
Caucasus region of the U.S.S.R., has
grown increasingly critical of the
Khomeini regime. NVOI has condemned
Tehran�s suppression of the communist
Tudeh Party, urged the release of Tudeh
leaders, and warned that �groundless
charges of espionage� against them will
damage Iranian-Soviet relations. At the
same time, NVOI has continued to paint
the United States as the �Great Satan�
and to allege American machinations to
subvert and overthrow the Khomeini
government.

Inciting Trouble With Muslims

Although labeled a forgery in January
1979, a fabricated academic study by
Richard Mitchell, a Middle East
specialist, reappeared in Cairo in
October 1982. This document, which
outlines an alleged CIA plan to incite
trouble within Islamic fundamentalist
groups, was one of a rash of Soviet
forgeries during the late 1970s to
weaken U.S.-Egyptian relations. When
the document reappeared, Shaykh Tal-
masani, a leading figure in the Muslim
Brotherhood, pointed to the study as
�evidence� that the United States was
trying to foment differences among
Islamic groups.

The Balkanization of India

On January 25, 26, and 28, 1983, the
procommunist New Dehli daily
newspaper, Patriot, published a bogus
expose of U.S. policy toward the Third
World by Ambassador Jeane
Kirkpatrick. The February 6 issue of
Link, a far-left Indian newsweekly, ran
a similar story. Both reports preceded
the meeting of nonaligned nations in
New Delhi.

According to these stories, Am-
bassador Jeane Kirkpatrick had given
the policy review to the American Con-
servative Political Action Conference in

Washington in February 1982. The ar-
ticles included a fabricated telegram of
the U.S. Information Agency purported-
ly transmitting the text of the speech to
missions overseas. Although the speech
covered the globe in a manner designed
to annoy nonaligned nations, the point
that attracted most attention in India
was the allegation that the United
States favored the �balkanization� of
that country. The speech also included
unflattering remarks about the govern-
ment of Indira Gandhi.

The U.S. Embassy promptly stated
that the articles were false. Although
Ambassador Kirkpatrick had attended
the conference, she made no speech. The
influential newsweekly India Today and
the Free Press Journal of Bombay
described the episode as a Soviet disin-
formation effort. Nonetheless, com-
munist members of the Indian Parlia-
ment denounced the United States, and
the pro-Moscow Communist Party of In-
dia issued a call to resist U.S. �interven-
tion.� Soviet media continue to refer to
the speech, and the Nicaraguan press
also used it to criticize U.S. policy. In
South Asia, some noncommunist papers,
including Pakistan�s conservative Urdu-
language Jang and Nepal�s semiofficial
Gorkha Patra, carried the story as hard
news.

LATIN AMERICA

The main active measures vehicles have
been front groups, with many working
through regional affiliates, mostly head-
quartered in Havana or Mexico City.
These include the World Peace Council,
Christian Peace Conference, World
Federation of Trade Unions, Interna-
tional Union of Students, and the Inter-
national Organization of Journalists.
Their activities are supplemented by a
variety of single-issue organizations
focused on Central America, such as na-
tional committees for solidarity with
Nicaragua and with the Salvadoran
FMLN.

U.S. Policy in Central America

• In April 1983, the World Peace
Council and its Nicaraguan affiliate
CONIPAZ sponsored the Continental
Conference for Peace and Sovereignty in
Central America to criticize U.S. policy.
Predictably, the final resolution lam-
basted U.S. support for the �bloody�
regime in El Salvador and denounced
the U.S. stance toward Cuba and
Grenada.



7

• On January 27, 1983, Nicaraguan
media published as factual the fake
Jeane Kirkpatrick speech on U.S. policy
toward the Third World. Since it had
just surfaced in Indian leftwing media,
the prompt Nicaraguan rerun possibly
was prearranged. Sections of the bogus
speech highly critical of Mexican policy
were highlighted in the Nicaraguan
replay.

• In September 1982 a single-issue
front group linked to the World Peace
Council-the World Front of Commit-
tees of Solidarity for the People of El
Salvador-gathered in Managua to
castigate U.S. policy toward Central
America.

Bacteriological Warfare

• The Castro regime has tried to ex-
plain the resurgence of dengue fever in
Cuba by blaming the Pakistani malaria
research center in Lahore, which the
Soviets had charged with implementing
a CIA-sponsored bacteriological warfare
program. (See Special Report No. 101
for. details.) According to Cuban media,
the center was not only breeding
malarial mosquitos for Afghanistan but
also to carry dengue fever into Cuba. A
former Cuban health official, Eduardo
Gomez Cabale, who defected to the
United States in 1982, has stated that
the Cuban Government chose this ex-
planation to divert attention from the
likely carrier of dengue fever: Cuban
troops returning from Angola.

• In March 1983, the Mexico City
office of the Salvador Human Rights
Commission, which has ties to the
FMLN, accused the United States of
furnishing the El Salvador military with
chemical and biological weapons.

• In the summer of 1982, Moscow�s
Radio Peace and Progress made much of
allegations by an American citizen, Scott
Barnes, who falsely claimed he had been
asked by U.S. Special Forces in March
1982 to assist in the use of chemical and
biological weapons against the El
Salvador rebels. Barnes, who has been
an occasional mouthpiece for Soviet
disinformation, also incorrectly asserted
that he was a former Green Beret, FBI
agent, and CIA officer.

The Falklands Campaign

Reagan-Thatcher Tape. In late
May 1983, 2 weeks before the U.K.
general elections, copies of a fabricated
audiotape of an alleged telephone con-
versation between President Reagan and
Prime Minister Thatcher during the
Falklands campaign circulated in the
Netherlands under an anonymous cover
letter. On the tape, the President tries
to restrain Mrs. Thatcher, who is bent
on punishing Argentina, and to blame
her for the loss of the HMS Sheffield.
Technical analysis of the tape indicated
that the voices were authentic. Com-
parison with President Reagan�s public
statements revealed that the President�s
remarks were excerpted from a
November 22, 1982 speech that was
broadcast to Europe. In a Dutch
�transcript� circulated with the tape,
phrases from the speech were re-
arranged and taken out of context.

Weinberger Press Statement. In
early summer 1982, a false May 51 1982
Department of Defense press release
No. 217-82 circulated in Latin America.
Apparently it was intended for private
distribution. In the bogus statement,
Secretary Weinberger was outspokenly
supportive of the British and highly
critical of Argentina, whose attitude was
described as �stubborn and selfish.� The
actual DOD release No. 217-82 dealt
with contract awards.

EAST ASIA

Yellow Rain

In May 1983 the World Federation of
Trade Unions, the main Soviet trade
union front group, sponsored a major
conference in Vietnam to oppose alleged
U.S. use of chemical warfare. This ac-
tivity seemed part of a broader Soviet
effort to divert attention from its use of
�yellow rain� in Afghanistan, Laos, and
Kampuchea by claiming that the United
States itself was engaged in chemical
warfare.

Levchenko�s Revelations
About the KGB in Japan

In December 1982 the U.S. House of
Representatives Select Committee on
Intelligence released testimony given
earlier in the year by former KGB Major
Stanislav Levchenko, who defected to
the United States in 1979. At the time,
Levchenko was in charge of Soviet ac-
tive measures in Japan.

The testimony made clear that the
Soviets were making an extensive effort
to influence Japanese political and public
opinion through the full panoply of ac-
tive measures techniques:

• Use of agents of influence, in-
cluding senior journalists and politicians,
to spread rumors and disinformation
(i.e., alleged �serious� splits in the
Chinese hierarchy over the border
fighting with Vietnam, rumors of a
secret nuclear deal between China and
Italy, a false last political testament of
the Chinese leader Zhou En-lai, and a
concerted effort to label President
Carter �neutron� Carter); and

• Use of agents of influence in
Japan�s internal politics. (Through such
agents of influence, Levchenko asserted
that the KGB played a major behind-the-
scenes role in some Japanese opposition
groups).

Soviet active measures goals,
prepared annually by the KGB residen-
cy, according to Levchenko, mirrored
Soviet policy toward Japan, and active
measures were designed to support
specific policy aims to:

• Improve Soviet-Japanese rela-
tions;

• Increase tensions between Japan
and China;

• Increase tensions between Japan
and the United States;

• Convince the Japanese that it was
hopeless to work for the return of the
northern territories.

Levchenko estimated the strength of
the KGB residency in Tokyo at about 50
with 5 officers working full time on ac-
tive measures. Levchenko, whose own
cover was as a correspondent of the
Soviet magazine New Times, said that
journalist cover was highly regarded
since it permitted wider access than
diplomatic cover. According to Lev-
chenko, 10 of the 12 New Times foreign
correspondents were KGB officers, and
a high percentage of overseas represen-
tatives of other Soviet media were also
from the KGB. The former intelligence
officer stated that the Soviets had about



Bureau of Public Affairs
United States Department of State
Washington, D.C.  20520

Official Business

Postage and Fees Paid
Department of State

STA-501

If address is incorrect
please indicate change.
Do not cover or destry
ths address label.

200 Japanese agents, all of whom could
be utilized for active measures if the
KGB felt that this was desirable.

CONCLUSION

Assessing the impact of active measures
is difficult, but they seem to have
greater success in developing areas,
such as Africa, than in other regions, for
example Europe, where their record has
been uneven. Yet as Under Secretary of
State Lawrence Eagleburger wrote in
the April 1983 NATO Review: �In both
developed and developing countries,
beyond the success, or lack of it, of par-
ticular operations, active measures have
a corrosive effect on open political
systems.�

In dealing with active measures,
Under Secretary Eagleburger recom-
mended in the same article that �While
recognizing that active measures are but
one aspect of our complex relationship,
common sense requires that we counter
these intrusions not only through effec-
tive counterintelligence but by keeping
our citizens as fully informed as possible
of the deceptive practices to which they
are exposed.� *

Published by the United States Department
of State  ·  Bureau of Public Affairs  ·  Office
of Public Communication  ·  Editorial Division
Washington, D.C.  ·  September 1983
Editor: Colleen Sussman  ·  This material is in
the public domain and may be reproduced
without permission; citation of this source is
appreciated.

OTHER PUBLICATIONS

State Department
Special Report

No. 88��Soviet Active Measures:
Forgery, Disinformation, Political
Operations,� October 1981

No. 101��Soviet Active Measures:
An Update,� July 1982

State Department
Foreign Affairs Note

�Moscow�s Radio Peace and Progress,�
August 1982

�Communist Clandestine Broadcasting,�
December 1982

�Soviet Active Measures: Focus on
Forgeries,� April 1983

�The World Peace Council�s Peace
Assemblies�,� May 1983

�World Federation of Trade Unions:
Soviet Foreign Policy Tool,� August
1983

Department of State Bulletin

�Unacceptable Intervention: Soviet
Active Measures,� Under Secretary
for Political Affairs Lawrence S.
Eagleburger, August 1983 (reprinted
from NATO Review, Volume 31,
No. 1, 1983)

Congressional Hearings

�Hearings on Soviet Active Measures,�
House Permanent Select Committee
on Intelligence, December 1982


	Part V

